Historie Golf Klubu Lišnice

75 Let Golf klubu Lišnice

Před deseti lety jsem byl pozván na oslavu 75 let golf klubu Líšnice Prokopem Sedlákem. Nevěděl jsem, jak se tam dostanu. Tak jsem zavolal na dopravní podnik autobusy. Řekli mi, že tam jede příměstský autobus 321. Tak jsem 31.5.2003 ráno vyjel z Klánovic. Na Smíchovském nádraží jsem se ptal cestujících, kde je stanice autobusu 321. Byl už přistavený a já jsem do něho nastoupil. Opět jsem se ptal lidí, kde mám vystoupit. Řekli mi, že  mám vystoupit na stanici Lišnice. Tak jsem tam vystoupil a podešel hlavní silnici a už zdálky jsem viděl hřiště. V polích byla asfaltová cesta, po které jsem šel. Ale hřiště se mi vzdalovalo a vzdalovalo. Nakonec jsem došel do vesnice Lišnice, celou jsem ji prošel a dostal se ke klubovně golfového hřiště. Na parkovišti jsem potkal Prokopa Sedláka. Řekl mi, že jsem měl vystoupit o stanici dřív a že by mě někdo dovezl autem. Celý den jsem fotil. Byla  přítomna skupina jazzových muzikantů, které jsem znal od Antonína "Tonyho" Brycha ze Steamboat Stompers a z jazzových podvečerů s nimi. Popovídali jsme si a domluvil jsem s nimi můj odvoz do Prahy k metru. Ještě jsem chvíli fotil. Když kapelník dělal vyúčtování, tak jsem se přihlásil a kapelník řekl, že pojedu s klarinetistou. Rozloučil jsem se se vsemi. Šel jsem si vzít věci z auta Prokopa Sedláka, kde jsem je měl jako v šatně uložené. Nasednul jsem do auta a vyjeli jsme do PrahyFoto

Tomášek Hradecký a Antonin Kunšta ( foto genelární sekretář Luboš Klikar )

85 let Líšnického golfu neb praporkoví turnaj

Dne 12. května jsem dostal e-mailem od pana Jana Eislera pozvánku na oslavu Líšnického golfového klubu. V pondělí jsem náhodou zjistil, že je už letní a prázdninový řád autobusových linek . Tak jsem si ho stáhnul a uložil. Dne 19.6. jsem dostal e-mail od Vaška Janouška, že se na mně těší. 21. 6. večer jsem měl telefonát. Myslel jsem, že volá Maruška z Lipna. Volal ale Láďa Bartůněk z Mariánských Lázní a ptal se, jak se mi daří. Řekl jsem, že je všechno v pořádku a že zítra jedu na Lišnici slavit 85 let Golf Klubu. Ráno jsem se probudil a zapnul jsem si počítač. Ještě přemýšlím, co si mám vzít na sebe a jestli velký nebo malý ruksak. Nakonec jsem si vzal velký. Radši jsem vyjel dřív, abych na Smíchově byl včas a Prokop Sedlák s bráchou nemuseli čekat na můj domluvený odvoz. Sednul jsem si na lavičku. Asi minutu před půl devátou přijel Prokop s bráchou, nasedl jsem a vyjeli jsme. Přijeli jsme na parkoviště, kde už stál a vyndával z vozu bag Vašek Janoušek. Přicházel Karel Vopička a já jsem se s nimi pozdravil. Prokop Sedlák  mě nesl kšiltovku, protože jsem ji ve spěchu nechal u něj v autě. Ruksak a brašnu od fotoaparátu jsem si uschoval v recepci a šel jsem fotit na odraziěště 1 a u klubovny. Po odpálení flajtu složeném Karel Vopička - Václav Janoušek (hráli s normálními holemi) proti Daliboru Procházkovi a Prokopovi Sedlákovi (hráli s Hickory holemi). Chvilku jsem šel po hřišti a fotil jsem. Z dálky jsem zaslechl ladění kytar a piana, tak jsem se šel podívat na aparaturu. Najednou slyším z reproduktorů: ahoj Tomáši. Byl to Standa Kopejtko a vedle něj stál Antonín Kunšta a Oldřich Tobrman, všechny velké persony z Mariánského golfu, které všechny znám od dětství. Tak jsme se přivítali a já zase šel fotit na hřiště. Když jsem přišel zpátky do klubovny, dal jsem si s kamarády z Mariránského golfu pivo jako za starých časů. Zavzpomínali jsme na naše mládí a moje každoroční dvouměsíční prázdniny s nimi v Mariánských Lázních. Nechali jsme se vyfotit. Jinak tam jsem zase viděl další známé z Erpetu a další. Před vyhlášením. Promluvili Jan Eisler, Pokop Sedlák a starostka Lišnice Hana Navrátilová, která začala hrát golf. Potom  bylo uděleno čestné členství  Prokopu Sedlákovi. Za zásluhy o klub dostal odměnu Dominik Maršík a Petr Pasternak. Po ceremoniálu bylo losování o vína věnovaná sponzorem. V 16. hodin bylo focení všech hráčů a účastníků oslav před klubovnou. Po tomto focení jsem si šel pro svoje věci a pomalu jsem se začal loučit se všemi známými včetně kluků z kapely a jeli jsme domů.Foto Seznam přihlášených  Fotky mého caddieho Jiřího Smetany

80 let Golf klubu Lišnice 31. 5. 2008 Zde

Prokop Sedlák

Prokop Sedlák je členem Síně slávy českého golfu za dlouholetou organizační a publikační činnost. Pochází z rodiny, v níž oba rodiče hráli golf. Jeho otec byl jedním z prvních českých golfistů a v roce 1928 zakládajícím členem Golfového klubu Líšnice. Prokop Sedlák začal golf hrát už koncem čtyřicátých let minulého století. Je jedním z mála pamětníků klánovického hřiště, které navštívil se svými rodiči nedlouho předtím, než bylo uzavřeno a o tři roky později zcela zničeno. Golfové mládí prožil na Líšnici. Koncem padesátých let už dosáhl několika sportovních úspěchů na klubové úrovni. Do celostátního sportovního dění se zapojil začátkem let šedesátých. V té době začíná i jeho organizátorská činnost, nejdříve na klubové úrovni, potom i na celostátní. Od roku 1966 je nepřetržitě členem výboru Golfového klubu Líšnice. Po založení Československého golfového svazu v roce 1968 byl zvolen do jeho prvního výboru, v němž pracoval pět let ve funkci jednatele. Když se po listopadu 1989 vedle celostátní golfové organizace vytvářely i národní svazy, byl zvolen do výboru nově založeného Českomoravského golfového svazu. Po rozdělení Československé republiky v roce 1993 byl Prokop Sedlák zvolen do výboru České golfové federace a ve výboru působil dvanáct let, poslední čtyřleté funkční období ve funkci viceprezidenta. V roce 1993 byl zvolen prezidentem Golfového klubu Líšnice a v této funkci působil do roku 1996. Začátkem devadesátých let minulého století Prokop Sedlák začal shromažďovat a třídit podklady z historie Golfového klubu Líšnice a později celého českého golfu. Tato práce vedla nejdříve k napsání příručky o předválečné historii Golfového klubu Líšnice, od roku 2001 poskytoval ke zveřejnění na internetu studii o historii českého golfu. Napsal řadu článků jak o historii českého golfu, tak i o jeho osobnostech. Jeho nejvýznamnějším dílem je kniha, která vyšla v roce 2004 pod názvem "Historie golfu v českých zemích a na Slovensku".

Ing. Prokop Sedlák je znám svou úctou ke golfovým tradicím a svým vystupováním tuto úctu vždy dokazoval.

Letos Golf klub Lišnice slaví 85 let

Hanno TonderUčastnici memoriálu Hanno Tondera 1958. Zleva stojící Zdeněk Stompfe, Marie Jirásková, Jarmila Sedláková, Helena Frantová, Helena Hilbertová, Richard Hampl, Jaroslav Franta, Prokop Sedlák, Lůda Lechnerová, Jaryna Kopecká, Vladimír Lechner. Klečíčí. Jan Vávra, Ivan Vávra, Jaroslav Hilbert, Vladimír Kopecký

Poválečné setkání. Zleva sedící: Jiří Chvojka, Helena Hilbertová, Zdeněk Klan, Saša Tonderová, Hanno Tonder, Jaroslav Franta, Vladimír Kopecký, Zdeněk Stompfe; stojící zleva: Ivo Tonder, Ivan Vávra, Jiřina Tonderová

Fotky ppřevzaté z www.gkl.cz

Po válce

2013

Historie klubu

Golfový klub Líšnice byl založen 21.11.1928 jako druhý český golfový klub v historii. Od tohoto roku nepřetržitě působí na golfovém hřišti v Líšnici. Klubovna na hřišti byla otevřena 10. 6. 1933. Z významných osobností najdeme mezi prvními členy GKL Jana Masaryka nebo Adolfa Hoffmeistera.

Golfové hřiště Líšnice je po Mariánských Lázních druhé nejstarší provozované hřiště v Čechách. V roce 1932 se zde konalo meziklubové utkání s Golf Clubem Praha, jako historicky teprve druhé vzájemné utkání českých klubů. Od té doby bylo hřiště dějištěm řady obdobných utkání i individuelních soutěží a to jak v době předválečné, tak i válečné, ale i v době totalitní persekuce v letech padesátých, kdy golf byl jako sport silně potlačován.

Jamky se na hřišti původně křižovaly. Přestavba na nekřižující se systém sedmi jamek byla zahájena v roce 1974 a dokončena začátkem let osmdesátých. Současnou podobu devíti nekřižujících se jamek dostalo hřiště až po otevření dvou posledních jamek č. 3 a 4 v roce 1998.

V roce 1999 byla dokončena výstavba umělého zavlažování části hřiště , provázená výstavbou dvou vodních překážek. V roce 1999 byla provedena přestavba klubovny, při které však byl zachován její původní ráz. V roce 2006 bylo dokončeno kompletní zavlažování celého hřiště.

Úprava okolí klubovny byla dokončena v roce 2001. Na hřišti vyrostlo několik generací hráčů, z nichž nejúspěšnějším byl mnohonásobný mistr republiky z let 1933 až 1950 Hanno Tonder.

V roce 2008 zahrál Jiří Gut na Mistrovství klubu na rány rekord hřiště - 66 ran.

Ženy i muži Golfového klubu Líšnice hrají Extraligu ČR, mládež se pravidelně účastní všech Mistrovských soutěží v ČR.

GKL má 560 členů z toho 128 do věku 18 let.

Koncem dvacátých let začali Pražané objevovat přírodní krásy líšnického katastru. Vyskytují se první chaty. Kronikář poznamenal  ,,lesní chaty po různu v lesích roztroušené“.

V srpnu 1928 objevil JUDr. Ladislav Haškovec z Prahy na Korýtkách pastvinu charakterem připomínající skotské náhorní planiny, podle tehdejších měřítek dostatečně velkou pro golfové hřiště. Se starostou obce Antonínem Macháčkem se dohodl na uzavření plachtovní smlouvy na pozemek. 21.11.1928 byl v bytě JUDr. Adolfa Hoffmeistera založen Golfový klub Líšnice (GKL). Měl 12 zakládajících členů. 8 mělo titul JUDr., 1 profesor Ing., 1 Ing., 2 bez titulu. GKL byl založen jako pánský klub, členy (zakládající a řádné) tedy tvořili pouze muži, současně měl charakter exkluzivní společnosti.