Antonín Tony Brych

 

 

 The Steamboat Stompers featuring Svetla Gosteva

Dlouho očekávané LP = CD Steamboat Stompers právě vyšlo digitálně zpracované v Supraphonu
Na toto LP = CD jsme měli spadeno od doby kdy se matka seznámila v učňovském závodě ČKD s Antoninem Tonim Brychem, když s ním dělala inventuru olejů. Antonin Toni Brych byl olejář a mazal všechny výtahy. Po seznámení jsme se ptali naši známí v prodejně v Supraphonu, jestli to LP má. Ona ho neměla. Antonin Toni Brych nás pozval na jejich koncert a od té doby jsme na Steamboat Stompers chodili.
 
  To je obal první LP desky Steamboat Stompers z roku 1971 kdy kapele bylo 3 roky na které zpívá Světlana Gosteva a kapela Steamboat stompers ve složení Jiří Kadlus trobka, benžo, Jaromir Konůpka - králinet, Václav Fiala - trombón, Karel Koles - piano, Jan Jelinek - kytara, Antonín Brych - kontrabas, housle, a stet, František Hrůza - bicí  

Informace o albu

Z komentáře Zbyňka Máchy k původnímu LP albu 1115 4249 "Steamboat Stomp" skupiny Steamboat Stompers vydanému v roce 1987 v Supraphonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:

Československý tradiční jazz si za dobu své dnes již čtyřicetileté existence získal doma i v zahraničí velký umělecký věhlas. A je také proč! Naše orchestry přispěly svým důležitým vkladem do procesu formování této hudební oblasti v mezinárodním měřítku, úspěšně se orientovaly prakticky na všechna starší stylová období t.j. od archaického pochodového jazzu až po swingovou éru a některé z těchto vývojových etap jazzové historie samy oživily do současné znějící podoby. K tomuto rozvoji našeho tradičního jazzu přispívají již téměř dvacet let svým specifickým způsobem i Steamboat Stompers. Tento soubor si vytvořil ojedinělý umělecký profil, který sice zcela pochopitelně, jako u všech revivalistických orchestrů, vychází na jedné straně z historických vzorů, ale zároveň se vyznačuje velkou dávkou toho, co jej odlišuje od ostatních tradičních souborů. Vyznavači tradičního jazzu rádi zařazují své oblíbence do stylových "škatulek", ale to se nám právě u Steamboat Stompers jen velmi těžko podaří. Jeho protagonisté sice navázali zpočátku na odkaz černošských neworleanských a chicagských veteránů, kteří se v období renesance historického jazzu vrátili na přelomu třicátých a čtyřicátých let zpět do nahrávacích studií a na koncertní pódia, k tomu se připojily i vlivy kalifornské, anglické či dixielandové, ale postupně se čím dále tím více prosazovala přirozená individuální muzikálnost jednotlivých členů souboru a zejména snaha o hledání vlastních výrazových prostředků. Z nich na předním místě dominuje neutuchající smysl pro humor, který se stal i jejich poznávací a ochrannou známkou...Po více než deseti létech vychází Steamboat Stompers druhá LP deska. Obsahuje reprezentativní výběr z jejich osvědčených programových titulů. Gramofonová deska nemůže sice zachytit také vizuální stránku jejich vystoupení, která je pro Steamboat Stompers tak typická, ale i samotný zvukový záznam hodně napoví, že jde o zábavu v tom nejlepším slova smyslu v jejím uceleném pódiovém podání. To by však bylo jen jednostranné hodnocení, protože zároveň tu jde o citlivé umělecké ztvárnění zvoleného repertoáru v pečlivě připravené dramaturgii...Svou průzračností nemůže hudba Steamboat Stompers navodit jinou než dobrou náladu, za níž se však skrývá hluboké poznání všech inspirujících vlivů, profesionální zručnost a vlastní tvůrčí přínos, který právě svou přirozeností zařazuje Steamboat Stompers na čelné místo v seznamu špičkových souborů na domácí i mezinárodní tradiční jazzové scéně.

Steamboat Stomp

Na toto LP vzpomínám dost často, protože jsem byl při nahrávání. Matka mě to rozmlouvala že uslyším ty písničky několikrát za večer. Já jsem ji řekl že to nevadí. Tak jsme vyjeli. Už si nepamatuji, kde jsme zaparkovali Trabanta, ale vím že jsme byli na Staroměstském náměstí Klub U bílého koníčka v Praze. Seděli jsme blízko kapely. Za kapelou v místnosti měl Supraphon nahrávající studio. Bylo to moc hezké A já jsem si to užíval. Při nahrávání písničky Bei mir bist du schön Antony Tony Brych najednou položil basu a šel dozadu a tam jim vynadal že nemůže ty slova opakovat a vysvětlil jim sketuje a sket se nedá opakovat stejně. Tak to nahráli a zřejmě vybrali tu nejhezčí. Na to ve čtvrtek jsme byli na výstavišti na podvečer se Steamboat Stompers, kde začali hrát A trumpetista Jiří Kadslus začal falešně troubit A já jsem to poznal že hraje falešně, a to nemám hudební sluch.  Steamboat Stomp 

Antonín "Tony" Brych  
17.7. 1933 - 21.3. 2007
 
Tony Brych, rodilý Žižkovák a jazzmen, byl legendární postavou českého scatu, možná zakladatelem nového stylu tohoto žánru v Čechách. Jazzu se věnoval už od mládí přesto , že jeho otec Antonín Brych, mimochodem král harmonikářů za první republiky, ho zapsal do houslí a chtěl aby se věnoval hudbě na tento nástroj. Na svá dětská léta "v houslích" Tony vzpomíná v dosud nevydané novele Můj protektotrát s vtipem jemu vlastním. Navzdory otci si vybral jazz a basu!

Už před vojnou a samozřejmě i po ní, sloužil ve Vimperku "na čáře", hrál v několika bandech. V roce 1956 se seznámil s Václavem Fialou (trombón), s nímž pak společně s Františkem Hrůzou (bicí)  v roce 1967 založili Steamboat Stompers, kapelu o které ještě nevěděl, že se mu stane na příštích 40 let domovem. V roce 1968 do kapely přibyli Jiří Kadlus (trubka), Jaromír " Louis" Konůpka (klarinet) a další kluci, kteří se vrátili z vojny a "stímbouti" začali hrát o sto šest. Už za rok jim vyšlo první a dnes už legendární elpíčko... 

Tony neuměl jazyky a nebavilo ho drilovat texty, a tak prostě začal sketovat. A to tak výjimečně, že německý tisk o něm po mnoha vystoupeních v tehdy Západním Německu psal jako o králi českého scatu! Ačkoli nazpíval nezapomenutelné duety s Evou Olmerovou, Jitkou Vrbovou, Janou Koubkovou a mnoha dalšími, stal se frontmanem, duší a srcem Steamboat Stompers a nikdy na svou kapelu nezapomněl!  Opustil ji až po dlouhé nemoci prvního jarního dne 2007. Bylo to smutné jaro ...! 

Památce Tonyho Brycha je k 10. výročí jeho odchodu do jazzového nebe věnován tento festival. 

R.I.P. Tony!

VZPOMÍNKA JANY KOUBKOVÉ

Prohrabuji se svými zápisky a vzpomínkami, tak Vám posílám pocit z 31.5.1986 Praha-PKOJF
 

TONY BRYCH. DNESKA SE KONAL 3.SALON TRADIČNÍHO JAZZU A TAK JSEM SI S CHUTÍ SEDLA DO RESTAURACE PRAŽAN A NECHALA SE OBVESELOVAT... BYLO TU MOC FAJN PROTOŽE VŠICHNI CHTĚLI MÍT RADOST A TAK JI MĚLI-
OBECENSTVO, ČÍŠNÍCI, KUCHAŘI, MUZIKANTI I ZPĚVÁCI A KDYŽ KONEČNĚ PŘIŠEL TONY
RADOST PROPUKLA V JÁSOT, DLANĚ BOLELY OD POTLESKU, STOUPLA KONZUMACE ALKOHOLU ALE I ŘÍZKŮ A SVALY KOLEM ÚST BYLY V PERMANENCI,  PROTOŽE TONY NEJEN DOBŘE ZPÍVÁ A BASUJE, TAKY ROZEHŘÍVÁ, ROZESMÍVÁ, PROSTĚ - SAPTY BÓJ SAK SAK SAPTY BÓJ TU DÚDY DÚDY ŠABADAP TUÁÁÁ!
°°°°°°°°°°
ŠESTNÁCTKY I ŠEDESÁTKY VŠECKY TO BERE, KDYŽ TONY SWINGUJE A KLEJE...:-)

 

Tak to jsem z té doby našla a posílám, jen tak, protože Tony byl jen jeden!!
Jana Koubková.     

Vzpomínka Václava Fialy

Na Den Horníků v roce 1956 jsme hráli v Mostě jako kapela " Český dixieland". Při skladbě "Washington and Lee" začal Tonda Brych sketovat svým typickým fascinujícím sketem skladbu amerických mariňáků "Pod hvězdnatým praporem" (harmonicky stejné skladby) a najednou hornická mládež v sále začala spontálně skandovat "Až žije USA". No a nemohlo to dopadnou jinak, než že naše vystoupení se muselo okamžitě ukončit...

( Na památeční fotografii Tony zcela vlevo)

Vzpomínka Václava Víška

Dlouholetý fanda a obdivovatel Tonyho a Steamboatů

Na letní scéně v takzvané Fučíkárně (dnes Výstaviště) se hrál v létě jednou týdně dixieland... Eva Olmerová se ale ten den nedostavila. Přišel jsem na Olmerovou a měl bych být otrávený...?

U basy stál mírně přihrbený sympatický člověk. Snad něco přes padesát. A zpíval. Hlavně scatoval. Nic takového jsem dosud neslyšel. Snad z nějakých amerických nahrávek, těch tu zase tolik neběhalo, ale tohle bylo stejně něco úplně jiného. Odborník by vysvětlil přesně. Já, který jsem ve škole měl zakázanou zpívat i hymnu, zvlášť sovětskou (učitelka se bála průseru), můžu říci, že jsem blahem slintal. Úplně jsem zapomněl, proč jsem tu. Antonín "Tony" Brych - moje nová hvězda. Bylo hezké počasí, vstupné za pětku, kelímkové pivo.... 

Vzpomínka Tomáše Hradeckého

Věrný fanoušek Tonyho scatu a kapely Steamboat Stompers

Antonín Tony Brych byl z hudební rodiny. Jeho rodiče hráli na harmoniky pod uměleckým jménem Duo Brych & Nejtková. Hodně vystupovali U Nováků a v kabaretech... My jsme se s Antonínem Tonym Brychem seznámili tak, že matka přišla do učiliště ČKD, kde dělala zásobovačku. Do její kanceláře vstoupil pán, který tam byl olejník a měl sklad olejů a chodil olejovat výtahy. Slovo dalo slovo a zjistili že mají společnou řeč o hudbě. Tak se domluvili a šli jsme se na ně kouknout a poslechnout co hrají. A od té doby jsme chodili na jazzové podvečery se Steamboat Stompers a na Salony Jazzu na Výstaviště. Občas i zajeli s manželkou ze Žižkova k nám do Klánovic. Antonín Tony Brych se tady svléknul do trenek a chodil po zahradě a byl šťastný, že ho nikdo nebuzeruje a muže si dělat co chce...  Někdy si přinesl housle nebo kytaru a u táboráku nám hrál a zpíval. Jednou byla u nás matčina kamarádka a Tony zpíval, doplňoval známý text a všechny nás v té písničce vyjmenoval. Občas v nelichotivé souvislosti přidal jméno někoho z politiků. Když ho kamarádka matky napomínala, že ho zavřou, byla normalizace, naopak hned přidal další jména mocných!...

Antonín Tony Brych zemřel před 10 lety 

Antonin Tony Brych na Jazzové zahradě Na staré  Staci 

Před 10 lety 21. 3. 2007 zemřel Antonín Tony Brych, který založil s Jiřím Kadlusem (vloni zemřel v záři) a dalšími hudebníky jazzovou skupinu Steamboat Stompers.  Která jezdila po celý Evropě a Světě. Antonín Tony Brych byl z hudební rodiny. Umělecké jméno měli (Duo Brych & Nejtková) a hrály na Harmoniky. Hodně vystupovali u Nováků a v kabaretech. Jeho otec také si zahrál v jednom českém filmu. My jsme se seznámili s Antonínem Tonym Brychem tak že matka přišla do učiliště CKD, kde dělala zásobovačku. Do její kanceláře vstoupil pán, který byl tam olejník a měl sklad olejů a chodil olejovat výtahy. Slovo dalo slovo a zjistili že mají společnou řeč o hudbě. Tak se domluvili a šly jsme se na ně kouknout a poslechnout co hrají. A od té doby jsme chodili na jazzové podvečery se Steamboat Stompers  a na Salony Jazzu na Výstaviště. Občas i zajeli s manželkou ze Žižkova k nám do Klánovic. Antonín Tony Brych se tady svléknul do trenek a chodil po zahradě a byl šťastny, že ho nikdo nebuzeruje a muže si dělat co chce. Antonín Tony Brych chtěl si zazpívat country, ale moc se mu to nedařilo u kapelníka Jiřího Kadluse. Tak si country stříhnul s skupinou Akáty a nazpíval si s nimi několik písniček country. V roce 1994 v dubnu Steamboat Stompers nahráli ve studiu BEVOX CD Osm trampů s dýmkou country písníčky. Po večerech nahrál na bakelitový magnetofon v Žižkovské kuchyni písničky a to s kytarou a kuchyňským příslušenstvím, jako vodovod použil při točení piva pokličky jako činely a co mu přišlo pod ruku. Tyto melodie dal Jiřímu Kadlusovi k jeho narozeninám. Po úmrtí Antonína Tonyho Brycha Jiří Kadlus 15  písniček  nechal digitálně vyčistit a nechal z nich udělat devět zvukových vizitek po jedné až dvou písniček a prodával je. Na Antonína Tonyho Brycha mám hezké vzpomínky      

Steamboat Stompers

Antonin Tony Brych

Povolání: zpěvák

Rodné jméno: Antonín Brych
Národnost: česká
Narození: 17.7. 1933, Praha
Úmrtí: 21.3. 2007, Praha
  Videoklip Revival Sving Band Praha s Jitkou Vrbovou a Antonin Tony Brych † březen 2007  Mood Indigo (1983)
 
 

Tichy? Konopka a Antonin Tony Brych ( malá scéna Vistaviště ) 

Moje matka a Antonín „Tony“ Brych se seznámili v Učňovské škole ČKD, kde oba pracovali. Tony byl zakládajícím členem legendárního a dodnes velmi populárního dixielendu Steamboat stompers. Na jejich stránkách řadu let po Tonyho smrti píší, že jejich atraktivitu tvořila humorná nadsázka umocňovaná neopakovatelným vokálním projevem Antonína "Tonyho" Brycha. S matkou jsme na Tonyho a Stemboat stompers chodili na malou scénu na Výstaviště. Když neměl Tony vystoupení, tak s manželkou a psem přijeli ze Žižková k nám do Klánovic. Naše zahrada má 40 arů a Tony si to u nás na zahradě velmi užíval. Někdy si přinesl housle nebo kytaru a u táboráku nám hrál a zpíval. Jednou byla u nás matčina kamarádka a Tony zpíval, doplňoval známý text a všechny nás v té písničce vyjmenoval. Občas v nelichotivé souvislosti přidal jméno někoho z politiků. Když ho kamarádka matky napomínala, že ho zavřou, byla normalizace, hned přidal další jména mocných. Jednou matku zaujalo pobrukování někoho z terasy. Šla tam a zjistila, že je to Tony, který se učil texty k písničkám. Tony byl nepřekonatelný ve frázování a jeho projev byl nezaměnitelný i beze slov.  Na revanš jsme my jezdili k nim na Žižkov. Když matka zemřela, tak mě párkrát Tony navštívil s dcerou Evou a jejím manželem Lubošem. Eva a Luboš u nás měli svatební veselici. Foto    

                 

                         
                         
                         
                         
                     Divadélko pod veži Cincin hudebně zabavný 1993